Emma Stenius

Skönhetsstylist och nagelteknlog

Ledarskap

Kategori: Allmänt

Det jag skriver får folk ta som dom vill, jag skriver mina åsikter, erfarenheter osv, sen är de upp till er 
 
Jag tänkte svara lite på en som skrev en väldigt bra kommentar och som ganska många tror : 
 
" Hundar ska absolut inte ha en ledare - det är däremot en stor anledning till att hundarna blir osäkra, inte litar på folk osv just för att folk ska dominera hunden. Positiv inlärning är det absolut bästa. :) Och att en hund inte har ledare betyder inte att den får göra vad den vill, såklart ska man ha gränser, men inte dominanstänkande. Vet inte om du har det men det låter lite så, annars behöver du inte ta åt dig. :) "
 
Hundar ska absolut ha en ledare och det är inte en negativ sak, det är en positiv sak. En hund som är osäker för mig är en hund utan ledare. Men ledarskap är inget man " får" utan det är något som man förtjänar och det är hunden som ska välja sin ledare. Dominans för mig är när man tex trycker ner hunden för att ägaren tror att den visar hunden vem som bestämmer. Eller tvingar hunden att göra något den inte vill. Men istället bevisar de att ägaren är osäker. 
 
Har man ledarskap så har med de MED sin hund. För även hundar behöver leda ibland.
 
Min hund ser upp till mig, väljer att leka med mig istället för att springa fram till några hundar som leker en bit bort. Hon tittar inte in i ytterdörren när vi ska ut, hon tittar på mig " Matte kommer du nu?" 
 
Jag har inte skrikit massa ord till henne som hon inte fattar, jag använder oftast kroppskontakt och kroppsspråk. Trycker aldrig ner henne om vi inte leker  och busar. Hon litar på mig, låter mig tex klippa klorna och lyfter själv upp tassen för hon förstår vad vi ska göra. Att duscha eller bada är skitkul, för de lärde jag henne att de inte alls är farligt eller jobbigt att bli blöt. 
Jag är en trygghet för henne, jag visar henne vägen och hjälper henne genom livet, och varför gör hon som jag visar och hjälper henne? 
Jo för att hon har valt mig som ledare! 


 
Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om de här men fick bli ett kortfattat svar :)
 
 
 
 

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här:

HitLeap - Traffic Exchange Network